3 key issues to consider for BYOD

Tre centrale overvejelser omkring BYOD

Hvis din organisation endnu ikke har en BYOD ”Bring Your Own Device” politik, så er det tid til at få indført en. I dag tilbyder 60 procent af virksomheder personlige enheder til deres medarbejdere, og i 2014 vil antallet være steget til 90 procent.

Hidtil har IT-chefer haft en heftig modstand mod BYOD trenden, men nu er de ved at acceptere, hvad der må betragtes som uundgåeligt. Personlige enheder er nu mere udbredte og nødvendige end nogensinde i betragtning af, at antallet af brugere af smartphones vokser globalt med 42 procent om året. 68 procent af brugerne mener, at de ”ikke kan leve uden” deres enheder. På samme tid er skellet mellem personlige aktiviteter og arbejde blevet mere usynlig. 81 procent af medarbejderne bruger private personlige enheder til arbejdsrelaterede aktiviteter.

I sådanne tilfælde er en politik, der går ud på, at medarbejdere skal efterlade deres private enheder ved indgangen til virksomheden ikke længere realistisk. Men helt at lade stå til er heller ikke en mulighed. Det vil få konsekvenser for IT-omkostningerne og sikkerheden såvel som for de ansattes privatliv og rettigheder, hvis man tillader de private enheder at fungere sammen med virksomhedens enheder.

Her følger tre centrale overvejelser, når virksomheden formulerer en politik for, at medarbejdere medbringer deres egne enheder.

1. Omkostningsbesparende eller skjulte meromkostninger?

Umiddelbart kan det se ud som om, BYOD medfører betydningsfulde besparelser for virksomheden, fordi udgifter til indkøb og måske også vedligeholdelsen af enheden skifter fra virksomhed til medarbejder. En undersøgelig viste for nylig, at 72 procent af de ansatte ikke godtgør udgifterne til dataforbrug.

Men IT-afdelinger har brug for at være forberedte på de skjulte omkostninger ved BYOD. Når medarbejdere kontrollerer deres egne enheder, så er det sværere at håndhæve sikkerhed og kompatibilitet. Hvilke forholdsregler skal du tage for at beskytte virksomhedens data, når de befinder sig på tusinder af forskellige platforme og enheder? Og hvordan vil du sikre, at enheder kan "tale" med hinanden samtidig med, at medarbejderne skal være i stand til at kommunikere og forblive produktive?

De umiddelbare besparelser fra medarbejderindkøbet af enheden kan meget hurtigt blive spist op af stigende omkostninger til ledelse og sikkerhed. Det er vigtigt at estimere og vurdere disse omkostninger i IT-budgettet.

BYOD2. Hvem ejer hvad?

Når arbejdsliv og fritidsliv nærmer sig hinanden, begynder spørgsmål om ejerskab og privatliv at blive mere komplicerede i forhold til virksomheden. På en og samme dag kan en medarbejder arbejde på et følsomt arbejdsprojekt, sende tekst til sine familiemedlemmer og logge ind på Facebook på sin smartphone. Sammenblandingen af private- og arbejdsrelaterede aktiviteter er ikke ny, tendensen er definitivt stigende, men når disse aktiviteter udføres på medarbejderens egen enhed, så opstår der nye udfordringer på IT-området.

En ny amerikansk undersøgelse viste, at voksne medarbejdere har en risikofaktor, der hedder en ud af fire for at blive offer for hacking på en privat elektronisk enhed. Hvordan vil din organisation beskytte data, alt imens medarbejdernes ret til privatliv respekteres?

Historisk set har IT været i stand til at afskære en enhed fra data, hvis en medarbejder mister sin telefon og derved kompromitterer virksomhedens sikkerhed. Hvis medarbejderen ejer telefonen, og den er fyldt med familiefotos, personlige kontakter og apps m.v., så er det ikke længere en mulighed at slette indholdet på enheden. Du har behov for en metode, der opretholder kontrollen med virksomhedens data, mens private musiknumre og fotos ikke berøres.

For mange virksomheder er det et nyt territorium både juridisk og etisk, og der er ingen nemme og hurtige løsninger. Men det skal undersøges, og virksomheden skal have procedurer og en politik på området samt en kommunikationsplan klar, som i store træk fortæller om hver parts ansvar og rettigheder.

BYOD3. Hvordan vil du fastholde kontrollen?

Kompleksiteten i IT-ledelsen i en verden med egne enheder kan være for stor en mundfuld at klare for IT-afdelingen alene. Heldigvis er der specialister på området, som kan hjælpe med at navigere i det nye sikkerhedslandskab og bidrage til at implementere løsninger, der passer til netop din organisation.

Hos Consafe Logistics har vi valgt at arbejde med de markedsledende udviklingsplatforme inden for mobile applikationer. Ved at udnytte en fremtidssikret, unik platform er vi i stand til at levere applikationer til et hav af enheder, hvad enten disse enheder er ejet af virksomheden eller medarbejderne.

F.eks. gør det partnersystem, som vi arbejder med, IT-funktionen i stand til at håndtere individuelle applikationer i modsætning til hele enheden – mobil applikation management i stedet for mobil enheds management. Mobil applikation management udnytter i visse situationer krydsning apps i stedet for web apps, som giver IT-afdeling mulighed for at holde opsyn med medarbejderes adgang til følsomme data ved at beskytte dem med en sikkerhedskapsel. Ved at kontrollere login og tilladelser gør systemet det muligt at fastholde en høj grad af kontrol og sikkerhed på en medarbejderejet enhed uden at kompromittere ejerens adgang til personlige apps og data.

BYOD er et faktum nu, og området udvikles hurtigt. De fleste IT-afdelinger anerkender det uundgåelige og er gået fra at være i defensiven til at arbejde proaktivt. Spørgsmålet er ikke længere: "Skal vil tillade personlige enheder på arbejdet?” men i stedet ”Hvordan kan vi møde tendensen ansvarligt?"

Svaret ligger i at udforske hovedtemaerne grundigt og i god tid. Når forandringer foregår så hurtigt og er så udbredt, så kan det kun skabe problemer, hvis man møder op med en ”vent og se” holdning. Overvej konsekvenserne vedrørende omkostninger, privatlivs hensyn og det at tænke taktisk vedrørende fremtiden, så du og din virksomhed er parat til at møde BYOD på egne betingelser.

Hvis du ønsker at vide mere om BYOD på din arbejdsplads, så kontakt Consafe Logistics Produkt Management repræsentant Victor Surpaceanu på:
Victor Surpaceanu

2013-06-03
Information
Vi vil gerne høre fra dig!
Contact us
Nyhedsbrev
INSPIRATION! Vi leverer løbende inspirerende, dybtgående artikler og nyheder om logistik, mobilitet og relaterede emner. Abonner nu for at få de mest interessante oplysninger direkte i din indbakke - uden beregning, seks gange om året.
Tilmeld
Følg os
Slutte dig til os i vores sociale medier kanaler og få de seneste i dit eget flow.