Otte tendenser for supply chain eksekvering I 3PL og distribution

Markederne for 3PL og distribution har fart på. To undersøgelser afslører otte tendenser, som præger udviklingen for supply chain eksekvering i 3PL og distributionsvirksomheder. Mobile og cloud, talentudfordring, nye teknologier og nye konkurrenter er nogle af de tendenser, der vil præge branchen de kommende år.

Af supply chain writer Poul Breil-Hansen

Der foregår en positiv modning af relationerne mellem 3PL-virksomheder og deres kunder. Det viser verdens største og mest grundige undersøgelse af 3PL-feltet ”19th Annual Third Party Logistics Study” gennemført af Cap Gemini, Penn State University, Penske og Korn/Ferry International. Den undersøger primært europæiske og nordamerikanske virksomheder. 98 procent af 3PL’erne anskuer forretningsrelationerne som en succes, og 92 procent af køberne gør det samme. Det må siges at være ganske pænt, og det er også en stigning i forhold til tidligere år.

Men undersøgelsen fra Cap Gemini og kompagni peger sammen med en lignende undersøgelse gennemført af Eyefortransport i 2014 på en række udfordringer og tendenser, der vil påvirke og forandre billedet.

1) Talentudfordringen

Den første og i øjeblikket måske mest presserende udfordring, som kræver stor opmærksomhed, er mangel på talenter. Tæt på halvdelen af de 100 adspurgte virksomhedsledere i undersøgelsen ”19th Annual Third Party Logistics Study” melder allerede nu om problemer med at tiltrække de rigtige ansøgere til ledige stillinger samtidig med, at de forventer et stigende behov for at rekruttere i de kommende år. En af årsagerne til denne talentubalance er, at der sker en hastig og radikal forandring af supply chain lederens rolle. Undersøgelsens forfattere forudsiger, at tre ud af fire aktuelle supply chain jobs ikke vil eksistere hen mod slutningen af 2015.

2) Mobile og cloud

Brug af mobile skybaserede løsninger kan give store gevinster for både 3PL’er, distributører og deres kunder, og mange distributører er da også i fuld gang med at investere i mobile og cloud for at styrke deres salgsprocesser og servicetilbud til kunderne. Fordelene er først og fremmest en strømlining af workflows og processer, realtidsdata, bedre transparens, bedre beslutnings- og styringsgrundlag for ledelsen og bedre sporings- og forsendelsesinformation til kunderne.

3) Hurtigere reaktionsevne og nye services

Både slutkunder og virksomhedskunder bliver mere krævende. De kræver hurtigere leveringer og højere kvalitet til lavere priser. Det gælder i særlig grad for kunder i detailsektoren, som aktuelt er pressede af massive omnichannel-udfordringer. Det kræver investeringer i teknologier, processer og samarbejds- samt forretningsmodeller, som typisk skal ske enten i tæt samarbejde mellem 3PL-aktør og kunder eller som udvikling af nye og specifikke services, der kan tilbydes en bred skare af kunder. Det kan for eksempel være udvikling af omnichannel- og fulfilment-løsninger som for eksempel fulfilment-centre dedikeret til at håndtere e-handelsordrer.

4) Risikostyring

Risiciene i supply chain har bevæget sig fra at være et back-office anliggende til at indtage en prominent placering på bestyrelsesagendaen. Det gælder i særlig grad for 3PL og distributører, der udviser et stigende engagement i at udvikle risikostyringsservices for deres kunder. Forfatterne til undersøgelsen ”19th Annual Third Party Logistics Study” forventer, at risikostyring vil være et højt prioriteret samarbejdstema de kommende år.

5) CSR i supply chain

CSR omfatter alle facetter af, hvordan en virksomhed bør drive forretning på bæredygtig vis, og betydningen af CSR for 3PL og distribution vokser ifølge ”19th Annual Third Party Logistics Study”. Det handler ikke kun om naturressourcer, men også om menneskerettigheder, arbejdsmiljø, miljøpåvirkning, forretningsetik og corporate governance. Den nye generation af CSR anlægger en proaktiv og innovativ tilgang til styring af CSR, og det medfører mere kontrol og styring i den samlede forsyningskæde.

6) Nye teknologier

Udviklingen og tilgængeligheden af nye teknologier som 3D printing, Internet of Things (IoT), drone leveringer, augmented reality og førerløse køretøjer åbner ifølge undersøgelsen ”State of Logistics Outsourcing” fra Eyefortransport op for helt nye muligheder for 3PL’er og distributører. Mange af teknologier er stadig i testfasen, men der er ingen tvivl om, at de vil indtage afgørende roller i en fremtid, der er lige rundt om hjørnet. Gevinsterne vil dels være lavere omkostninger til transport, lager, arbejdsløn etc. og dels hurtigere services samt højere kvalitet. Nyere teknologier som Warehouse Management Systems (WMS), GPS og Transport Management Systems (TMS) har allerede i en del år skabt store fordele, og der sker fortsat en markant udvikling af disse teknologiers præstationer blandt andet med realtidsbehandling af data.

7) Nye markeder

Nye markeder dukker op over det hele. Kina har været det hurtigst voksende marked det sidste årti, og det ligger fortsat i front. Men også andre markeder som Nordamerika, Asien (udover Indien og Kina) og Vesteuropa har ifølge ”State of Logistics Outsourcing” også store vækstpotentialer. Andre nye økonomier med gode potentialer omfatter Sydamerika, Mexico, Mellemøsten, Indien og Afrika. De fleste 3PL-virksomheder henter stadig den største del af deres omsætning i Europa (38,5 %) og Nordamerika (35,8 %), men ”State of Logistics Outsourcing” forventer, at de nye økonomier vil repræsentere betydeligt større andele af 3PL-omsætningen de kommende år. 3PL’er og distributører investerer da også allerede massivt i de nye markeder for at være beredt på væksten.

8) Nye konkurrenter – er Amazon fx en 3PL?

Efterhånden som Amazon ekspanderer inden for logistikservices, kommer detailhandelskæmpen mere og mere til (også) at ligne en klassisk 3PL. Det har professor Robert C. Lieb fra D’Amore-McKim School of Business og Dr. Kristin J. Lieb fra Emerson College undersøgt nærmere og beskrevet I CSCMP’s Supply Chain Quarterly, oktober 2014. De beskriver, hvordan Amazon har udviklet sig til i dag at være en gigantisk online detailhandelskæmpe, der sælger varer fra mere end to millioner andre virksomheder, der benytter Amazons e-handels- og logistikplatform. Logistikplatformen omfatter distributions og fulfilment centre, hvor Amazon lagrer, plukker, pakker, forsender og distribuerer varerne på vegne af virksomhederne. De tilbyder endda fuld kundeservice og håndtering af returvarer og tager på den måde markedsandele fra traditionelle 3PL-virksomheder. Amazon er et eksempel på en online-virksomhed, der har potentialet til at udfordre 3PL’er og distributører.

Risikofyldt fremtid med store muligheder

3PL og distribution gennemgår i disse år det, forfatterne til ”State of Logistics Outsourcing” kalder ”en stille revolution”, der gør det til en både spændende og udfordrende tid for logistikaktørerne. Udsigterne er ikke uden risici, som det altid gør sig gældende for nye udviklinger. Men for dem, som er visionære og modige nok til at tilpasse sig de nye markedsforhold, er der store muligheder.

2015-04-15
Information
Vi vil gerne høre fra dig!
Contact us
Nyhedsbrev
INSPIRATION! Vi leverer løbende inspirerende, dybtgående artikler og nyheder om logistik, mobilitet og relaterede emner. Abonner nu for at få de mest interessante oplysninger direkte i din indbakke - uden beregning, seks gange om året.
Tilmeld
Følg os
Slutte dig til os i vores sociale medier kanaler og få de seneste i dit eget flow.