Er dit lager klar til e-handel?

E-handel på verdensplan fortsætter med at vokse. Ifølge globale beregninger er e-handel vokset med 21.1 % om året, og i 2012 rundede e-handelssalget en trillion $. Er dit varelager parat til at understøtte denne tendens?

Når man går fra traditionel handel til e-handel har det store konsekvenser for arbejdsprocesserne. Det kræver nye måder at tænke ledelse, strategier og teknologier på.

"E-handel er anderledes ," siger Mikael Brorsson, Product Manager, Consafe Logistics. Selvom han anerkender, at e-handel giver fantastiske muligheder for at nå et nyt og økonomisk interessant kundeunderlag, så understreger han, at hvis lageret ikke er gearet til e-handel, så kan virksomhedens image være i spil."

"Avancerede lagre kan have meget succes med at imødekomme efterspørgslen fra de traditionelle business-to-business kunder, men kan kæmpe med omstillingen til e-handel."

Forskellige kunder, forskellige mønstre

Brorsson mener, at det er vigtigt at være klar over, at almindelige kunder har behov, der er meget forskellige fra forretningskunders behov, og disse forskellige behov har stor indflydelse på de måder, som et lager håndterer arbejdsopgaverne på. Lagre, der skal omstilles til e-handel, oplever typisk disse ændringer:

Mindre ordrer i større antal. Ved at tilbyde produkter direkte til kunden, så vil det betyde, at mængden af ordrer stiger, og at størrelsen på hver ordre bliver mindre. I en business-to-business (B2B) model er produkterne ofte plukket og afsendt i grupper, hvor en forbrugermodel kræver, at lagermedarbejdere plukker enkelte produkter, som ofte skal samles og afsendes med en ukendt mængde andre produkter. Det faktum kan tvinge lagrene til at genoverveje hele produktlivscyklussen inklusiv lagre, lagerbeholdning, plukkeprocesser, teknologier, forsendelses- og pakkematerialer samt forsendelsesmetoder.

Uforudsigelige mængder. B2B salg er tilbøjelig til at være rimeligt stabilt samt forudsigeligt og følger et fast mønster år for år. Lagre, der primært har handlet med B2B kunder, kan opleve det svært at omstille sig til den svingende kundestyrede e-handel. Hvis en virksomhed skal være i stand til at reagere både, når salget stagnerer, og når det tordner derudad, så kræver det nye færdigheder, ny strategi og nye teknologier.

Flere returforsendelser. Online varer returneres langt oftere end varer, der er købt på traditionel vis. En undersøgelse fra Stockshifters.com, en online B2B forretning, vurderer, at e-handelsprodukter returneres i gennemsnit i 22% af tilfældene sammenlignet med kun 10% for de varer, der ikke er købt via nettet.

For nogle varegrupper som f.eks. tøj kan returraten nå helt op på 50 %. Kunderne synes at skifte mening efter, at de har bestilt varen, og ofte bestiller de flere varer fra en eller flere detailhandlere med det formål kun at beholde det tøj, som de bedst kan lide. Indkøbene er også mere impulsive end en virksomhed, så der er oftere fejl i leverancerne.

Højere kundeforventninger. E-handel kunder er vant til en høj standard fra globale e-handelsvirksomheder som for eksempel Amazon, og disse kunder forventer hurtig ordrehåndtering, generøs returpolitik og lave forsendelsesomkostninger. Lagre kan forvente øget pres i forhold til at tilbyde lavere omkostninger, mens hastigheden og præciseringen, hvormed ordren ekspederes, forventer man skal stige.

I en e-handelssituation forventer man, at dårlig service resulterer i dårlige online anmeldelser, som kan ødelægge en virksomheds ry og lønsomhed.

Alt i alt vil disse ændringer betyde en mere fragmenteret samt omkostnings- og arbejdsintensiv håndteringsproces, og i mange tilfælde vil de eksisterende teknologier og processer baseret på den traditionelle ordreudførelse ikke længere være tilstrækkelig til at udføre opgaven.

Er dit lager klar til at håndtere de mange ændringer? Er du begyndt at evaluere dit nuværende ordreeksekveringssystem i forhold til at konvertere til det nye e-handelsorienterede IT?

Genovervej lagerstrategien

Mikael Brorsson siger, at mange virksomheder ikke tænker grundigt nok over e-handelslogistik og strategier, før virksomheden kaster sig ud det. Selv virksomheder med solide og modne lagerstyringssystemer har brug for at stille sig selv nogle vigtige spørgsmål om, hvordan virksomheden planlægger at håndtere den øgede mængde og kompleksitet, som følger med både traditionel handel og e-handel.

Emner til overvejelse:

  • Skal du have et separat lager til e-handel ordrerne, eller vil du klare alle ordrer fra et enkelt flerstrenget lager?
  • Skal du håndtere e-handel og traditionelle ordrer i det samme system eller satse på adskilte systemer?
  • Hvilke produkter skal forblive i varehuset, og hvilke produkter skal sendes via cross-docking og/eller direkte leveres fra leverandører?
  • Hvordan skal planlægning af efterspørgsler og processer med genopfyldning af inventarlister ændres for at imødekomme den øgede kompleksitet og efterspørgsel?
  • Hvordan vil dit lager håndtere betydelige stigninger i enkeltordrer? Hvilken fremgangsmåde skal bruges til udførelse af denne type ordrer for at sikre maksimal effektivitet?
  • Skal du fortsætte med selv at håndtere lagerprocesser, eller er det tid til at outsource nogle af dine processer?
  • Hvordan skal fakturaer og marketingmaterialer tilknyttes? Skal plukke- og pakkeprocesser integreres eller forblive separate?

Ved at implementere den rigtige applikation i WMS er det lykkedes en svensk leverandør at øge gennemløbet med 25 % uden at hæve bemandingen og uden at påvirke leveringskvaliteten negativt.

De rigtige værktøjer i WMS er en nødvendighed for en virksomhed, der ekspanderer, som har et højt niveau i leveringer og som ikke ønsker øgede driftsomkostninger.

Dette gælder for en lang række virksomheder, som har brugt Astro WMS til at styrke deres e-handel og til at klare uforudsigelige online ordreflow.

Der skal nye drøftelser til

Teknologi til at strømline og forenkle lagerkompleksitet er en smart vej for mindre virksomheder til at kunne konkurrere på de samme områder som store e-handels giganter. Men kreativ tænkning og tværgående samarbejde har også en vigtig rolle at spille.

Når lageret bliver nødvendigt for succesen for multichannel, e-handel og forbrugerengagement, så må samtalen vedrørende optimal logistik brede sig ud til andre faggrupper.

Samtalen skal for eksempel inkludere produktudviklere, pakkedesignere og direktører for e-handel, som skal inddrages i diskussionen om, hvordan varehuset kan effektiviseres. For at finde en optimal balance mellem det bedste produkt, pris og leveringsmetode skal organisationen inddrage eksperter fra forskellige afdelinger for at arbejde kreativt og finde den mest konkurrenceorienterede løsning.

Næste trin

Som en af Europas førende leverandører af produktionslogistik, virksomhedsmobilitet og lagerledelse er Consafe Logistics i stand til at hjælpe organisationer over hele verden, der ønsker at forberede lageret til fremtidens e-handel.

Kontakt en af vores e-handelslogistikspecialister for at få mere information om, hvad din virksomhed har brug for.

2013-10-11

Mikael Brorsson

Information
Vi vil gerne høre fra dig!
Contact us
Nyhedsbrev
INSPIRATION! Vi leverer løbende inspirerende, dybtgående artikler og nyheder om logistik, mobilitet og relaterede emner. Abonner nu for at få de mest interessante oplysninger direkte i din indbakke - uden beregning, seks gange om året.
Tilmeld
Følg os
Slutte dig til os i vores sociale medier kanaler og få de seneste i dit eget flow.