10 supertendenser for supply chain execution i 2015 – del 1

E- handel går amok over hele verden og vil have stor indflydelse på supply chain. Men supply chain execution er i rivende udvikling, og der er også mange andre tendenser på spil i 2015. Læs her om de første fem af de 10 supertendenser, der vil påvirke SCE i 2015.

Af Poul Breil-Hansen, supply chain skribent.

Økonomisk usikkerhed, klima, nye teknologier, sociale medier, big data, cloud, outsourcing og reshoring, mere magt til slutkunder, voksende kompleksitet samt uforudsigelige aftræksmønstre. Har vi lagt finanskrisen helt bag os og kommer den globale vækst nu? Der er masser af udfordringer, der presser supply chain execution. Supply chain management og execution er stadig en relativ ny disciplin, og der er masser af åbne spørgsmål at tage højde for. Vi skærer i denne artikel igennem flimmeret og vover pelsen med at sætte spot på de 10 supertendenser, der vil have størst indflydelse på supply chain execution i 2015.

1) E-, M- og S-handel

E-, M- og S-handel (elektronisk, mobil og social) vokser kraftigt over hele verden, mens resten af detailhandlen enten stagnerer eller oplever salgsnedgang, og udviklingen påvirker nu også B2B. Indtil for ét år siden var der ikke mange uden for Kina, der kendte navnet på Kinas suverænt største e-handelsvirksomhed Alibaba. Sådan er det ikke længere. Alibaba blev børsnoteret i USA i 2014 og slår i øjeblikket både Amazon og eBay i jagten på den vækst i e-handelsomsætning, som eksperter forventer vil overstige 10 procent per år på globalt plan de næste to-tre år.

Den voldsomme vækst i e-handel vil ændre livet for mange forsyningskæder de kommende år. Kæderne skal være hurtigere, håndtere bredere varesortimenter, være mere fleksible, være mere reaktionsstærke, levere gratis og være mere effektive til at håndtere returvarer. Det er mange ting på én gang, men hvis man ser på det faktum, at Alibaba.com i dag står for mere end 60 procent af alle pakker, der bliver leveret i Kina, så bliver det indlysende, at e-handel skal tages meget seriøst.

Alle dele af forsyningskæden fra forecasting, ordrehåndtering, sortering, pluk, transport og returflow vil blive påvirket. Amazon lover allerede i dag mange steder i USA og Indien levering samme dag. Det betyder, at ordremodtagelse, sortering, pluk, afsendelse og levering skal foregå inden for 12 timer, og at afstanden fra nærmeste lager ikke er for lang. Konsekvenserne for forsyningskæden omfatter fx:

  • LOKAL: Forretninger skal have mere lokal tilstedeværelse, så det bliver hurtigere at levere samme dag.
  • ARBEJDSKRAFT: Det bliver vigtigt at have adgang til kvalificerede medarbejdere i tilstrækkelig stort antal, det er en udfordring mange steder.
  • PLAN: Evnen til at planlægge kapacitet, drift, vareflow og levering bliver afgørende.
  • INTELLIGENT IT: Smidige it-systemer der kan øge transparensen og styringen af vareflow og lager bliver endnu mere kritisk.
  • LEVERING: Gratis levering til slutbrugere i begrænsede tidsvinduer bliver en konkurrenceparameter.
  • RETURFLOW: Effektiv håndtering af returvarer, så de kommer hurtigt tilbage i vareflowet, bliver centralt.

2) Sociale netværk

En anden dominerende fremtidstendens, som allerede er stor i Kina, er nye sociale netværk, der på helt nye måder hyper brands og påvirker forretningsudvikling. I Kina begynder sociale netværk som QQ.com at spille en stor rolle. Facebook, Google og Youtube er stort set forbudt i Kina, og det har skabt rum til innovation af nye services og netværk. QQ.com er en hel samling af apps og services, der er tæt integreret. Forbrugerne og detailhandlerne kan for eksempel i realtid se, hvor forbrugeren er og koble forbrugeren sammen med tilbud om varer, services eller arrangementer, der er lige ved hånden eller om hjørnet. De nye sociale netværk er allerede en seriøs magtfaktor i det kinesiske detailmarked, og den hollandske scm-professor René de Koster forventer, at de vil sprede sig til resten af verden.

QQ.com tilbyder musik, shopping, mikroblogging, sociale online spil, sms-services, chat, videomøder etc., bliver drevet af Tencent, der er Kinas næststørste e-handelskoncern, og har allerede mere end 800 millioner brugere. Sociale medier som Facebook, Twitter, Google+, Youtube, Instagram og andre spiller også en hovedrolle i kommunikation, markedsføring og shopping i den vestlige verden i dag. De sociale medier åbner op for helt nye dimensioner af planlægning i realtid, der vil udfordre supply chain execution, som vi kender det i dag. Det vil blot øge det pres, som e-handel allerede lægger om at agere hurtigere, billigere, mere fleksibelt etc.

3) Smidigere og billigere robotter

En tredje hovedtendens er nye generationer af fleksible og prisbillige robotter, der vil gøre det nemmere for flere virksomheder at automatisere lagerfunktioner.

Kiva har allerede lanceret små, fleksible robotter, som blandt andet Amazon har taget i brug. De er billige i anskaffelse, de er fleksible, hurtige og de gør det nemt at skalere lageret op og ned efter behov. Vi har længe set store lagre implementere kranbaserede ASRS-anlæg, Automated Storage and Retrieval Systems. De nye smidige robotsystemer bliver kaldt AVRSR Automated Vehicle Storage and Retrieval Systems. De er langt mere tilgængelige for små- og mellemstore virksomheder, og vi vil ifølge professor René de Koster i de kommende år se en bølge af manuelle lagre, der bliver automatiserede med den nye fleksible teknologi. Det vil særligt ske i områder, hvor kvadratmeterpriser og medarbejderlønninger er høje, og tendensen vil også omfatte logistikudbydere eller 3PL’er, som i dag hovedsageligt er manuelt baserede.

4) Eksekvering er værdifuld / Execution matters

Vi lever i en verden, hvor forandringstakten stiger kraftigt, og forsyningskædernes evne til at sadle om og forandre sig på kort tid vil være endnu mere vigtig i 2015 end tidligere. Effektiv eksekvering af større forandringer i forsyningskæden bliver derfor en tung faktor i 2015. Det kommer måske ikke som den store overraskelse for supply chain ledere, der til daglig lever med udfordringerne med at eksekvere strategier og større forandringsprogrammer. Men det kan måske alligevel overraske selv garvede ledere, hvor stor betydning succesfulde implementeringer har på virksomhedens sundhedstilstand. En undersøgelse foretaget af McKinsey fra august 2014 konkluderer, at de 25 procent virksomheder, der har de bedste implementeringskompetencer, er 4.7 gange bedre til at skabe forandringer end de dårligste 25 procent. De 25 procent bedste scorer samtidig 30 procent højere på en række finansielle målepunkter end de 25 procent dårligste. Det mest påfaldende er dog måske, at de bedste fastholder dobbelt så høj værdiskabelse to år efter en implementering end de dårligste. Det er bemærkelsesværdigt eftersom, alle ved, at alle virksomheder ”taber” momentum og resultater over tid efter en implementeringsproces.

5) Forandringer kræver ledelse / Change requires leadership

Der er masser af management, men meget lidt leadership i moderne supply chain afdelinger. Det er et problem, fordi det fx hæmmer eksekvering, forandring og fastholdelse af de dygtige medarbejdere. Der er brug for mere empati, kommunikation og respekt for at frigøre både organisationens og værdikædens fulde potentialer.

Dårlig eller ubevidst ledelse, og de to ting er ofte det samme, skaber langsomhed. Alle reaktioner, forandringer, implementeringer og gennemløbstider fra idé over koncept til resultat tager voldsom lang tid. Det er et stort problem for alle funktioner og ikke mindst en supply chain funktion, der i høj grad er forvalter af en virksomheds og forsyningskædes tid. Det er også et problem, fordi supply chain execution i dag er udsat for hyppige forandringer, der kræver hurtige reaktioner. Der er stor forskel på management og leadership, og SCE-disciplinen er så tilpas umoden, at den fortsat er domineret af en teknisk management-tilgang, hvor fokus er på KPI’er, excel-ark og teknologi fremfor mennesker samt strategisk retning og rammer. Gevinsten ved god ledelse er frigørelse af potentiale og vundet tid. Tid skal forstås som hurtigere opbygning af relationer, bedre reaktionsevne og hurtigere eksekvering af forandringer.

Begrebet ”modstand mod forandring” bliver alt for ofte brugt som forklaring på fejlslagne forandringsinitiativer. Men det er ifølge ledelseseksperter ikke modstand mod forandring, der er årsagen, når det går galt. Modstand mod forandring er et resultat af manglende fokus på de menneskelige faktorer, for eksempel manglende involvering, utilstrækkelig kommunikation, for lidt ledelsesinvolvering og -deltagelse og utilstrækkelig evne til at planlægge efter og forebygge negative opfattelser af målene med forandringen.


Læs om de næste fem supertendenser i del 2 af artiklen.

De næste fem supertendenser omfatter:

6. Bæredygtighed og CSR
7. God husholdning
8. Supply chain visibilitet
9. Big data, mobilitet, IoT og social medier
10. Samarbejde og integration i kæden

Kilder: Undersøgelser og materiale fra Gartner Group, McKinsey, Cap Gemini, IMD, MIT CTL, Aberdeen Group, BVL International, KPMG, A.T. Kearney, professor Martin Christopher/Cranfield School of Management og professor René de Koster/Erasmus University.

2014-12-05
Information
Vi vil gerne høre fra dig!
Contact us
Nyhedsbrev
INSPIRATION! Vi leverer løbende inspirerende, dybtgående artikler og nyheder om logistik, mobilitet og relaterede emner. Abonner nu for at få de mest interessante oplysninger direkte i din indbakke - uden beregning, seks gange om året.
Tilmeld
Følg os
Slutte dig til os i vores sociale medier kanaler og få de seneste i dit eget flow.