Heineken

HEINEKEN Nederland opnår bedre lagerpålidelighed på ni distributionscentre

HEINEKEN Wholesale’s ni distributionscentre (DC) leverer øl, læskedrikke, vin og andre produkter til cirka 20.000 cateringenheder spredt ud over hele Holland. DC’et i Oss var det sidste til at implementere WMS fra Consafe Logistics i 2008. Resultatet af den effektive lagerstyring med WMS er højere produktivitet, færre fejl, mindre administration og højere lagerpålidelighed. "Ung som gammel kan nemt betjene systemet", fortæller Maarten Bakhuizen, Regional Logistics Director.

22 HEINEKEN Wholesale lastbiler forlader hver dag DC’et i Oss for at levere varer til caféer, restauranter, hoteller, sportskantiner og virksomhedskantiner. På det 10.000 kvadratmeter store DC bliver de læsset med øl, sodavand, kaffe, te, vin, spiritus og associerede varer som fx, glas, ølmåtter, skimmeskovle etc., og når de returnerer, medbringer de tomme emballager. HEINEKEN Wholesale har otte andre DC’er af samme type som DC’et i Oss fordelt over Holland, som bliver suppleret af fire forsyningspunkter i Zeelandic Flanders og på de vestfrisiske øer. Der er også et DC i Waddinxveen til varer med lavere omsætningshastighed, der er outsourcet til en logistikoperatør. "Sammenlagt leverer vi til halvdelen af alle hollandske catering etablissementer i Holland, hvilket i alt er cirka 20.000 adresser", fortæller Maarten Bakhuizen, som udover at fungere som Regional Logistics Director også har ansvaret for driften i Oss, Deventer og Heerlen.

En kvalificeret beslutning

DC’et i Oss, som åbnede i 2008, var det sidste af DC’erne til at implementere WMS fra Consafe Logistics. "Beslutningen om at investere i et nyt WMS blev truffet i 2006. Indtil det tidspunkt havde vi rent faktisk arbejdet med ordrepluklister på papir med alle de ulemper, det medfører. Der var et stærkt behov for at forbedre logistikprocesser med det formål at øge pluktempoet og reducere antallet af fejl", fortæller Bakhuizen.

Det forhold, at søstervirksomheden bryggeriet HEINKEN Nederland har anvendt WMS fra Consafe Logistics siden 2002, spillede en rolle for HEINEKEN Wholesales valg af dette system. "De havde gode erfaringer med Consafe Logistics, men det var ikke nogen hurtig beslutning. Vi gennemførte en grundig udvælgelsesproces og så på adskillige systemer. Consafe Logistics endte med at komme ud som det bedste valg, hvorefter vi implementerede systemet på alle vores DC’er henover en to-årig periode", fortæller Bakhuizen.

Støtte til vareplacering og batch pluk

WMS-systemet virker i princippet på samme måde i alle otte DC’er. Plukmedarbejderne kører på pluk-trucks med tre rullende containere. Deres håndholdte terminaler viser pluklokationerne og antallet af varer, der skal plukkes. WMS sender først plukkerne til fadølsankrene og derefter til de andre varer, så plukkerne på den måde får de tungeste varer nederst i containerne. Hvert pluk bliver efterfulgt af et scan af pluklokationen for at forebygge plukfejl. Når en plukker har færdiggjort en plukrunde, indikerer den håndholdte terminal, hvor containerne skal placeres i forsendelsesområdet.

WMS-systemet inkluderer en række funktioner, som sikrer en høj plukproduktivitet. Et eksempel er slotting eller vareplacering, som sikrer, at varer med høj lageromsætningshastighed er placeret på de lokationer, der er nemmest at tilgå for pukkerne. Varer, der ofte bliver bestilt sammen, som fx sportskantiner som sælger forskellige sportsdrikke, bliver også placeret i nærhed af hinanden så vidt, det er muligt. "Vi ønsker også at arbejde med plukning af hele partier (batch picking). Det betyder, at plukkeren ikke starter ud med tre containere til den samme kunde, men med tre containere til tre forskellige kunder, som har bestilt de samme varer", forklarer Bakhuizen.

Lagerpålidelighed er afgørende

HEINEKEN Nederland har stor nytte af forbedret lagerpålidelighed. "Det er afgørende for os. Hvis vi tror, vi har 10 styk af en specifik vare, men at der er realitet kun er otte styk på lager, kan vi ikke levere den ønskede mængde varer til kunden", fortæller Bakhuizen, som særligt roser funktionaliteten til cyklus optælling. "Vi var tidligere nødsaget til at gennemføre hyppige optællinger for at holde lagerpålideligheden på et acceptabelt niveau. WMS-systemet sørger nu for, at vi optælle på en smartere måde og mindre tidskrævende måde. Optælling kræver rent faktisk stort set ikke nogen tid for os længere".

WMS-systemets støtte til at holde øje med udløbsdatoer har også bidraget til, at DC’erne kører langt mere effektivt. Systemet sender nu automatisk plukkerne til de lokationer, hvor udløbsdatoen er tættest på. Bakhuizen: "Vi kan nu nemt generere et klart overblik over de varer, der har kortest levetid tilbage. Det overblik var vi tidligere nødt til at skabe os manuelt."

Bedre overblik over lagerniveauer

De ni DC’er lærer en masse af hinanden om, hvordan de bedst udnytter WMS-systemets mange muligheder. HEINEKEN Wholesale har etableret en WMS brugergruppe, som inkluderer repræsentanter fra alle de forskellige afdelinger samt interne konsulenter og it administratorer. Erfaringen med WMS er positiv i alle ni DC’er. "Vores administrative byrde er reduceret markant. Vi har endvidere opnået bedre indsigt i lagerniveauer, og vi har færre plukfejl. Der er ingen tvivl om, at produktiviteten er forbedret".

Bakhuizen roser særligt systemets brugervenlighed: "Alle vores medarbejdere kan arbejde med systemet uanset om de er 18 eller 63 år gamle", fortæller logistikdirektøren, som beskriver relationen til Consafe Logistics som meget konstruktiv. "Consafe Logistics’ konsulenter ved, hvad de arbejder med, og de reagerer hurtigt, når der er et problem. Det er en fornøjelse at arbejde på den måde".

HEINEKEN Wholesale og Consafe Logistics vil også samarbejde om i fællesskab at forbedre præstationerne i fremtiden. "Vi forventer, at vi kan forbedre præstationerne endnu mere, hvis vi fx implementerer en teknologi som stemmestyret pluk."

2013-12-10

Kundeprofil

Virksomhed:
HEINEKEN Wholesale

Aktivitet:
Salg af drikkeprodukter til catering etablissementer, sportskantiner, virksomheder etc.

Lokation:
Oss – en af i alt ni DC’er og fire depoter i Holland

Antal varenumre på lager:
1.400, den totale produktportefølje omfatter 4.000 varer

Antal medarbejdere:
70, det inkluderer støttepersonale og chauffører

Antal ordrelinjer:
50.000-60.000 per uge

Lagerstørrelse:
10.000 m2

Website:
www.HEINEKENgroothandel.nl

Consafe Logistics løsning:
Warehouse management system

Mere om kunden


HEINEKEN er ikke kun producent af stærke ølmærker, men leverer også en række andre varer som læskedrikke, vine, mejeriprodukter, fødevarer og non-food. HEINEKEN er en partner, der tænker i kundernes behov med det mål at skabe mere forretning sammen med catering etablissementer. Good Draft-programmet er et eksempel på et forretningsskabende tiltag. Det er et succesfuldt træningsprogram, der hjælper personalet på catering etablissementer med at drage større nytte af HEINEKEN’s produkter. Programmet er fornylig blevet udvidet til også at omfatte træningskurser i kategorierne med specialøl, læskedrikke, vine, spiritus samt kaffe og te. HEINEKEN’s produktudvikling holder et vågent øje med udvikling og tendenser i catering markedet. Eksempler på det er lancering af en ny kategori af cider og et nyt totalkoncept for kaffe og te.


Information
Vi vil gerne høre fra dig!
Contact us
Nyhedsbrev
INSPIRATION! Vi leverer løbende inspirerende, dybtgående artikler og nyheder om logistik, mobilitet og relaterede emner. Abonner nu for at få de mest interessante oplysninger direkte i din indbakke - uden beregning, seks gange om året.
Tilmeld
Følg os
Slutte dig til os i vores sociale medier kanaler og få de seneste i dit eget flow.