Helly Hansen WMS

Helly Hansen forventer produktivitetsvækst på to kontinenter med Astro WMS

Helly Hansen implementerer Astro WMS fra Consafe Logistics på sine to distributionscentre i Holland og USA. Det norske beklædningsbrand Helly Hansen, der er kendt for tøj og sko til udendørsaktiviteter, har investeret i dette lagerstyringssystem for at forbedre produktivitet i begge DC’er. Astro WMS’ støtte til cluster pluk, task interleaving samt arbejdsplanlægning og -fordeling er afgørende beslutningsfaktorer og afgørende for, at investere i dette system. "Dette WMS gør det muligt for os at forbedre driften og understøtte processer", siger Bart de Rijke, Helly Hansen.

Indtil for to år siden havde Helly Hansen stadig fem distributionscentre (egne og outsourcede). Det tal er nu reduceret til to: Et DC på 20.000 kvadratmetre i Born i South-Limburg i Holland og et DC på 11.000 kvadratmetre i Auburn på den amerikanske vestkyst tæt ved Seattle

"Ved at centralisere distributionen på to lokationer, har vi været i stand til at reducere lagerniveau og faste omkostninger. Vi er også blevet mere fleksible med hensyn til at allokere lager gennem vores salgskanaler. Vi leverer ikke kun vores outdoor- og arbejdstøjsprodukter til vores egne butikker og vores forhandleres butikker, men sælger dem også direkte på nettet til kunder i Europa og Nordamerika samt til licenshavere og distributører over hele verden", fortæller Bart de Rijke, Vice-President Supply Chain for Helly Hansen

Det næste skridt i arbejdet med at optimere forsyningskæden er anskaffelsen af et nyt warehouse management system (WMS). Helly Hansens lagerdrift har hidtil kørt på en uddateret platform med en gammel infrastruktur. "Vi har flere og flere udfordringer med at holde platformen kørende, samtidig med at vores volumener stiger i takt med, at væksten stiger. Vi er endvidere afhængige af en pålidelig men ganske lille supportpartner, der kun er tilstede i den europæiske tidszone. Det indebærer en høj risiko for en så kritisk del af vores forretning som vores lagerdrift er", fastslår De Rijke.


Efter en grundig udvælgelsesproces har Helly Hansen valgt Astro WMS fra Consafe Logistics som deres nye lagerstyringssystem. "Vi ønskede at undgå en udvælgelse baseret på mavefornemmelser. Vi har derfor defineret meget objektive udvælgelseskriterier sammen med Jeroen van den Berg Consulting. Det resulterede i valget af Consafe Logistics som leverandør."

Systemet imødekom Helly Hansens to vigtigste udvælgelseskriterier: Erfaring med mode og beklædning samt en international organisation, der kan levere support i både Europa og Nordamerika.

"Consafe Logistics tilbyder support på begge kontinenter. Ikke kun DC’et i Holland, men også DC’et i Auburn, USA bliver supportere

t i arbejdstiden."

Det er planen at implementere Astro WMS i januar 2014 med start i uge 2 på det mindste af de to DC’er i Auburn og implementering på det hollandske DC i ugen efter. "Dette er den bedste timing, fordi vi i januar befinder os mellem to sæsoner og lagerniveauer samt ordrevolumener vil være lave", fortæller De Rijke.

Support af cluster pluk og slotting

Helly Hansen forventer at forbedre produktiviteten markant med Astro WMS. Cluster pluk er et godt eksempel på et område, hvor det nye WMS kan skabe betydelige forbedringer. "I højsæsoner modtager vi mange ordrer, der indeholder de samme varer. Det betyder, at vores plukkere besøger de samme pluklokationer til hver ordre. Astro WMS gør det muligt for operatøren at plukke adskillige ordrer på samme tid. Vi vurderer, at den funktion vil forbedre produktiviteten med 15 til 20 procent".

Helly Hansen forventer også at opnå fordele af funktionaliteten til task interleaving og slotting. Task interleaving gør det muligt hurtigt og let at kombinere forskellige opgaver såsom ordrepluk og cycle count. Slotting support medfører, at Astro WMS foreslår den optimale varelokation baseret på fx varens hastighedskategori. Dette er yderst relevant for Helly Hansen, eftersom kollektionerne skifter flere gange årligt. "Etablering af ABC-struktur for vores vareporteføljer på lagrene sker i dag manuelt", fortæller De Rijk.

Endelig tilbyder Astro WMS mere omfattende ledelsesinformation. "Vi vil ikke kun være i stand til at overvåge den foregående dags performance, men vi vil også være i stand til at planlægge mere effektivt. Systemet synliggør arbejdsmængden for resten af dagen på ethvert givent tidspunkt. Det gør det muligt for os at optimere overvågningen af driften og giver os bedre muligheder for at omdirigere ressourcer, hvis der er behov for det". Disse funktionaliteter er ikke unikke for Astro WMS, men den brugervenlige grænseflade vil gøre brug af systemet langt lettere. Helly Hansen overvejer også at tilføje stemmestyret plukteknologi til det nye WMS i fase 2.

Klar til markant vækst

Når Astro WMS er implementeret om en fem måneders tid, vil Helly Hansen drive et distributionsnetværk, som øger muligheden for vækst. Helly Hansen blev sidste år opkøbt af OTTP, en stor canadisk pensionsfond, og brandet har store planer om at ekspandere. "Vi åbner for eksempel de første butikker i Rusland i denne måned, og det er kun begyndelsen. Vores distributionsnetværk skal selvfølgelig være klar til denne ekspansion", fortæller De Rijk.

Consafe Logistics er begejstret for, at et så velkendt brand som Helly Hansen har tillid til Astro WMS’ kvaliteter. "Efter implementering af Shoeby og ICC er Helly Hansens valg af Astro WMS endnu en bekræftelse på, at Consafe Logistics også er i stand til at optimere logistikprocesser på en robust og visionær måde i mode- og beklædningsbranchen", fortæller Milou Brüll, salgschef for Consafe Logistics.

2013-07-08

Om Helly Hansen

Helly Hansen er stiftet i Moss, Norge i 1877 og er fortsat en førende leverandør af beklædning, der beskytter mennesker, som har sit professionelle virke på havet eller i bjergene over hele verden.

Helly Hansens beklædningsprodukter er udviklet gennem en kombination af skandinavisk design og dyb viden om livet i nogle af de barskeste miljøer. Formålet med beklædningsprodukterne er at støtte og tilføre den nødvendige tillid hos professionelle, der har behov for at arbejde og virke i barske miljøer. Firmaet opfandt det første smidige vandtætte materiale for mere end 130 år siden, skabte de første fleece-materialer i 1960’erne og lancerede det første tekniske kropsnære® Stay Dry Technology i 1970’erne.

Helly Hansen er i dag den officielle uniformspartner for mere end 60 skisportssteder samt bjergguideorganisationer og har udstyret mere end 33.000 professionelle bjergbestigere. Brandets overtøj, kropsnære tøj, sportstøj og fodtøj for både vinterforhold, outdoor og vandsport bliver solgt i mere end 40 lande.

Se mere om Helly Hansens seneste kollektioner på www.hellyhansen.com

 

 

Information
Vi vil gerne høre fra dig!
Contact us
Nyhedsbrev
INSPIRATION! Vi leverer løbende inspirerende, dybtgående artikler og nyheder om logistik, mobilitet og relaterede emner. Abonner nu for at få de mest interessante oplysninger direkte i din indbakke - uden beregning, seks gange om året.
Tilmeld
Følg os
Slutte dig til os i vores sociale medier kanaler og få de seneste i dit eget flow.